DE KLEUR VAN AFVAL



Als ontwerpers werken we veel met kleur. Dit kan digitaal zijn, maar ook veel in de vorm van inkten. Kleur en printen zijn bijna iets normaals geworden. Je drukt op de printknop en er komt een mooi, gekleurd vel uit de printer, maar hoe de kleuren zijn gemaakt daar zijn we vaak niet mee bezig.

Ik wil terug naar de basis en laten zien hoe bijzonder en mooi kleur kan zijn en dat het ook natuurlijk kan zijn.

Met behulp van materiaalonderzoek heb ik een natuurlijk alternatief voor synthetische inkt gemaakt dat te gebruiken is in grafische werkplaatsen. Dit alternatief is gemaakt van voedselafval.

Ik heb een toolkit ontworpen die het pigment bevat, evenals uitleg over hoe je het zelf kunt maken, hoe het eruit ziet en hoe je het gebruikt. Het bevat ook voorbeelden van verschillende toepassingen van het pigment en kleurexperimenten.








Mijn manier van onderzoek heeft vooral bestaan uit experimenteren en leren door te doen. Het omzetten van een gekleurd vloeistof naar een pigment is een scheikundig proces dat niet altijd gaat zoals je verwacht. Mijn materiaalonderzoek heeft vooral bestaan uit trial en error.

Het proces van een pigment maken van afval ben ik ook stap voor stap gaan fotograferen.









Na de experimenten met het maken van pigmenten ben ik in gesprek gegaan met verschillende grafische werkplaatsen. Ik ben gaan vragen of zij behoefte hadden aan een natuurlijke inkt en waar dit dan aan zou moeten voldoen om gebruikt te kunnen worden.  

Wat er in de gesprekken veel terugkwam, was dat het fijn zou zijn om zo duidelijk mogelijke instructies te hebben, zodat de kans van slagen groot is. Dat er verhoudingen en recepten in zitten, maar ook veel beeld, testen en kleur.

Met deze informatie ben ik een toolkit gaan ontwerpen en heb ik deze in de werkplaats van St.Joost Breda uitgevoerd.